Modehuis Gucci ontketent woede met tijgercampagne

ALMERE – Dierenwelzijnsorganisaties over de hele wereld zijn woedend over een campagne van modemerk Gucci, bedoeld om het Jaar van de Tijger te vieren. Voor de GucciTiger-campagne huurde het modehuis een echte tijger in, die als chique huisdier en lifestyle-accessoire wordt ingezet. Stichting AAP stuurt vandaag een brief naar Gucci waarin ze toelichten hoe schadelijk de GucciTiger-campagne is. Maar liefst 50 dierenwelzijns- en biodiversiteitsorganisaties, waaronder de Sophia-Vereeniging, World Animal Protection en IFAW, ondertekenden deze brief

Dat Gucci de commerciële uitbuiting van wilde en bedreigde dieren promoot, in plaats van helpt hen beter te beschermen, is heel teleurstellend. Door wilde dieren te tonen als luxe-artikelen zoals Gucci doet, neemt de interesse in exotische huisdieren nog verder toe. Dat stimuleert de – vaak illegale – handel van veel bedreigde diersoorten. Daarnaast is de opvangcapaciteit voor wilde dieren in Europa nu al overbelast. Opvangcentra kunnen de vraag om exotische huisdieren op te vangen niet aan. Laat staan wanneer deze schadelijke en wrede handel blijft groeien.

Een uiting van de GucciTiger campagne

In de gewraakte commercial treedt een tijger op als figurant in een luxe high-tea setting om een collectie GucciTiger-items te promoten. Deze onnatuurlijke setting geeft het publiek een verkeerd idee geeft over waar wilde dieren thuishoren. Tijgers hebben heel complexe gedrags- en fysiologische behoeftes, waar je in een studio nooit aan kunt voldoen (lees op de website van AAP meer over de tijger). Ook al werd de tijger apart van de acteurs gefilmd, het blijft dus onverantwoord. Om een tijger te filmen moet het dier getraind en in bedwang worden gehouden. Dat zorgt voor stress en schade en kan tot onveilige situaties leiden. 

Deze ondoordachte campagne van Gucci is tegelijk sterk in tegenspraak met de betekenis van het Jaar van de Tijger. Het nieuwe maanjaar viert de tijger als de koning der dieren en wordt geassocieerd met moed, vertrouwen en kracht. Niets daarvan is vertaald naar deze modecampagne.

Stichting AAP doet, ondersteunt door de 50 (dierenwelzijns)organisaties, een beroep op Gucci om deze fout te erkennen en – net als ieder ander merk dat wilde dieren wil gebruiken voor reclamedoeleinden – zich publiekelijk te verplichten om wilde dieren te laten waar ze thuishoren. Gucci heeft nog niet gereageerd op eerdere kritiek. Stichting AAP nodigt het modehuis uit om te bespreken wat er gedaan kan worden om hun Tiger-campagne zodanig in te zetten dat die tijgers juist helpt.