Zwerfhond

Zwerfhonden

In veel landen is het houden van een hond als huisdier niet vanzelfsprekend. Zo worden honden in bijvoorbeeld Suriname en op de Antillen vaak gezien als zwerfdieren die in groepen rondlopen. Deze honden zorgen regelmatig voor overlast, bijvoorbeeld door vuilnis te doorzoeken, lawaai te maken of soms zelfs agressief gedrag te vertonen. Het beeld van de hond is daar dan ook vaak negatief: een dier dat je liever uit de buurt houdt dan in huis neemt.

Naast zwerfhonden worden er in sommige regio’s wel waakhonden gehouden, vooral om huizen en erven te beschermen. Maar een hond als gezelschapsdier, die binnenshuis leeft en deel uitmaakt van het gezin, is in deze culturen veel minder gebruikelijk. Dit verschil in omgang met honden verklaart waarom het idee van een hond in huis in sommige gemeenschappen vreemd of ongewoon gevonden wordt.

Onreinheid en religieuze overtuigingen

Religieuze overtuigingen spelen een belangrijke rol in hoe mensen naar honden kijken. Binnen de islam wordt de hond vaak gezien als onrein, waardoor er regels gelden voor de omgang met het dier. Toch zijn de opvattingen niet eenduidig: de mate van onreinheid verschilt per stroming en per land.

  • Waakhond: in veel islamitische landen worden honden vooral ingezet om huizen en erven te bewaken.
  • Jachthond: het gebruik van honden bij de jacht is toegestaan, mits het dier in naam van Allah op de prooi wordt afgestuurd en het dier zelf doodt. Het vlees mag dan gegeten worden, zolang de hond er niet van heeft gegeten.
  • Verschillende interpretaties: in tegenstelling tot andere onreine dieren zoals het varken, is de status van de hond binnen de islam minder absoluut. Er bestaan uiteenlopende opvattingen over hoe rein of onrein een hond precies is en in welke mate omgang is toegestaan.

Deze religieuze en culturele overtuigingen verklaren mede waarom honden in sommige gemeenschappen minder als gezelschapsdier worden gezien en vaker een functionele rol hebben.

Hygiëne

Naast religieuze bezwaren zijn er ook praktische redenen waarom moslims over het algemeen geen hond als huisdier hebben. Zij bidden vijfmaal per dag, geknield op de grond. Voor het gebed moeten zij rein zijn en mogen ze niet net een hond hebben aangehaald. Ook mag de vloer niet bezaaid zijn met haren en straatvuil dat de hond mee naar binnen draagt. Kinderen nemen deel aan het rituele gebed vanaf de leeftijd van 10 jaar. Daarvoor hebben ze nog geen gebedsverplichting en hoeven ze dus ook niet rein te zijn voor het gebed.

Angst voor honden

In veel culturen is de hond geen gebruikelijk huisdier. Daardoor komt angst voor honden vaker voor bij mensen met een niet-westerse achtergrond.

  • Soms ontstaat de angst simpelweg door een gebrek aan ervaring met honden.
  • Kinderen nemen angstig gedrag vaak over van ouders, broertjes of zusjes.
  • Angst kan worden verminderd door kennis: wie leert de hondentaal te begrijpen en gedrag beter kan voorspellen, voelt zich veiliger in de omgang met honden.

Hond voor de klas

Het Sophia SnuffelCollege komt al sinds 1992 met echte honden de klas in. Kinderen uit groep 1 t/m 4 leren zo op een speelse manier hoe ze veilig en respectvol met honden omgaan. Dit helpt bij het voorkomen van bijtincidenten en vermindert angst voor honden.

Voor alle kinderen

Het Sophia SnuffelCollege is er voor alle kinderen in Nederland. Voor sommige kinderen met een niet-westerse achtergrond is een hond als huisdier onbekend. Dat kan leiden tot angst, die hun dagelijks leven sterk beïnvloedt. Want honden kom je overal tegen: op straat, in de speeltuin of bij de supermarkt.

  • Angstige kinderen reageren vaak verkeerd op honden, waardoor de kans op een hondenbeet groter wordt.
  • Het Sophia SnuffelCollege houdt speciaal rekening met deze kinderen.
  • Er is een aangepast lesprogramma voor scholen waar meer dan de helft van de kinderen een niet-Nederlandse achtergrond heeft.
Sophia SnuffelCollege op multiculturele scholen

Ouders betrekken

Ook veel ouders met een niet-westerse achtergrond zijn bang voor honden en dragen die angst onbewust over op hun kinderen. Het is dus belangrijk dat de ouders ook weten hoe ze met honden moeten omgaan. Wij geven daarom ook materiaal mee voor de ouders. De folder met informatie over het Sophia SnuffelCollege is ook beschikbaar in het Engels, Turks en Arabisch.

Aangepaste Sophia SnuffelLessen

De Sophia SnuffelVrijwilliger houdt in de lessen rekening met de culturele achtergrond en ervaringen van de kinderen.

  • Er wordt gevraagd hoe kinderen de hond kennen en welke ervaringen zij hebben.
  • Taalgebruik wordt aangepast, zodat alle kinderen begrijpen wat er verteld wordt.
  • Rollenspellen en beeldmateriaal maken de lessen extra duidelijk en toegankelijk.
  • Hygiëne speelt ook een rol: regelmatig samen handen wassen hoort erbij.

De ervaring leert dat deze aanpak werkt: kinderen met een andere culturele achtergrond worden minder angstig en leren honden positief en respectvol te benaderen.

Hond bij jou in de klas?

Wil jij het speciale lesprogramma op jouw school of de school van je kind? Meld je klas dan direct aan. Wij gaan dan kijken welk van onze vrijwilligers met zijn of haar speciaal geteste hond bij jullie langs kan komen!

Sophia SnuffelCollege

Persoonlijk antwoord op jouw vraag

Heb jij een specifieke vraag en zou je graag in gesprek gaan met onze hondendeskundige? Stel jouw vraag dan gratis via ons HondenSpreekuur en ontvang binnen een week antwoord!

Flora van Dijk HondenSpreekuur

Wil jij onze dierenbeschermende campagnes steunen?