Vliegverbod
Vliegmaatschappij Cathay Pacific Airlines maakte in 2011 bekend om vanaf 18 juli van dat jaar het vervoer van honden en katten met een platte snuit in haar toestellen te verbieden. Het gaat dan onder andere om de Cavalier King Charles spaniël, de Engelse, Franse en Amerikaanse buldog, de Boston terriër en de Perzische kat. Daarmee volgt Cathay Pacific Airlines grote vliegmaatschappijen als American Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines, Singapore Airlines en United Airlines. Ook deze maatschappijen hebben strenge beperkingen opgelegd aan het vervoer van rashonden en -katten met een platte snuit, of hebben het vervoer van deze dieren zelfs helemaal verboden.
Sterfgevallen
De directe aanleiding voor deze maatregelen is het onevenredig hoge aantal sterfgevallen onder rashonden met een platte snuit. Uit gegevens van het United States Department of Transportation blijkt dat van 2005 tot 2010 maar liefst 122 honden overleden tijdens een vlucht met Amerikaanse vliegmaatschappijen. Ongeveer de helft van deze dieren bleek tot een ras te behoren dat als gevolg van een platte snuit ernstige ademhalingsproblemen kent. Bovendien kunnen de dieren hun lichaam moeilijk afkoelen omdat ze nauwelijks kunnen hijgen. Daardoor sterven zij door oververhitting.
Brief aan KLM en Transavia
De gezondheidsproblemen die de doorgefokte hondenrassen in de Verenigde Staten kennen, zijn identiek aan die in Nederland en de rest van Europa. Daarom stuurde de Sophia-Vereeniging in augustus 2011 een brief aan KLM en Transavia, met het verzoek om net als de belangrijkste Amerikaanse vliegmaatschappijen het vervoer van rashonden met gezondheidsproblemen aan banden te leggen. Toenmalig staatssecretaris Joop Atsma werd verzocht inzage te geven in de sterftecijfers van rashonden en -katten op Nederlandse vluchten.