Terugblik jubileumjaar

Met veel plezier kijken we terug op ons jubileumjaar. Aan het begin van dat jaar stuurden we jullie een wensenlijstje. Wat zou de Sophia-Vereeniging graag krijgen voor haar 150ste verjaardag?

Bedankt!

We willen jullie ontzettend bedanken voor jullie cadeautjes! Jullie feliciteerden ons met giften voor de Sophia HitteStikker en de btw-campagne. Ook voor de Marktplaatscampagne en de rasdierenanimatie gaven jullie mooie bijdragen.

Sophia HitteStikker

Een van de twee activiteiten waar jullie overduidelijk een voorkeur voor hadden, was de Sophia HitteStikker-campagne. Met de ontvangen bedragen van onze leden ontwikkelden we een flyer en poster en we zochten actief samenwerking met attractieparken. Onder meer bij de Linnaeushof en bij kinderpretpark Julianatoren hingen onze posters en megagrote HitteStikkers op de parkeerplaatsen en werden informerende flyers verspreid onder bezoekers.

Marktplaats

Het kleinste cadeautje in aantal en totaalbedrag maar daarom absoluut niet het minste: onze Marktplaatsadvertenties! We maakten een advertentie tegen impulsaankopen van kittens en een variant tegen ondoordachte aankopen van konijntjes. De advertenties verschenen in het voorjaar en najaar en hebben bijna 700.000 mensen bereikt die van plan waren een dier aan te schaffen via Marktplaats.

Rashondenanimatie

Mede met jullie bijdragen maakten we een filmpje dat de rashondenproblematiek uitlegt, ontstaan door fokken op steeds extremere uiterlijke kenmerken. Op deze lichtvoetige manier kunnen we een nog groter publiek voorlichten over de problemen bij rashonden. Hoe meer mensen zich bewust zijn hiervan, hoe groter en sneller het cultuurveranderingsproces kan plaatshebben dat bijdraagt aan gezondere rashonden en look-a-likes. In mei lanceerden we de animatie die tot nu toe bijna 260.000 mensen bereikte. We hopen dat steeds meer mensen een kritische en bewuste keuze maken voor gezonde honden die niet op uiterlijk zijn gefokt. Ondertussen blijven wij achter de schermen actief om wettelijke maatregelen tegen het doorfokken van rashonden te bewerkstelligen.

Btw-campagne

Net zoveel giften als voor de HitteStikker maar net een hoger bedrag gaven jullie aan onderzoek voor onze campagne om het btw-tarief op diergeneeskundige zorg te verlagen. Volgens de staatssecretaris van Financiën was dat niet mogelijk vanwege Europese regelgeving. De Europese btw-richtlijn gaat aankomend jaar aangepast worden. Wij grijpen dit moment aan om een belastingverlaging op diergeneeskundige handelingen onder de aandacht te brengen van Europese politici. Daartoe zoeken wij op Europees niveau samenwerking met andere dierenwelzijnsorganisaties en politieke dierenpartijen. Doel is om in de nieuwe Europese btw-richtlijn een tariefverlaging voor dierenartsen door te voeren.

Niets missen?

Schrijf je in voor het SophiaNieuws en maak elke maand kans op een gratis artikel naar keuze uit onze winkel!